haștag filin crietiv (sau despre inspirație atunci când n-o ai)

N-am inspirație!

-Calmează-te, o să ai mâine, îmi zice Emanuel.

Emanuel e vocea mea interioară. Intervine numai în cazuri de maximă urgență.

Da, dar nu pot să fac nimic! N-am inspirație nici măcar să mă inspir..

-Pui prea multă presiune pe tine, îl aud pe Emanuel. Gândește-te la Hitchcock. Ce, crezi că el crea continuu? Când nu-i venea o idee cum să continue povestea, se apuca și povestea cu totul altceva.

Păi bine, Emanuel, el își permitea pentru că era Hitchcock. 

-Nu poți să faci nimic cu pistolul la tâmplă. Cu atât mai puțin când e vorba de inspirație. Gândește-te la marii pictori. La Michelangelo. De câte ori a stricat capela sixtină până când a fost mulțumit? Crezi că totul iese așa din prima? N-ai nici un pic de răbdare. Vrei totul dintr-o dată. Nu se poate așa.

Nu ajungeam nicăieri cu Emanuel. După ce că mă zbăteam în focurile creației, mai venea și Emanuel cu psihanaliza lui.

Dacă tot n-am inspirație și nu pot să creez nici un căcat, hai măcar să mă uit la ce fac alții, îmi zic. O actriță îmi spusese zilele trecute că John Cleese, renumitul actor și scenarist Monty Python, are o teorie despre creativitate.

Caută pe youtube  John Cleese on creativity și-o să găsești acolo.

Mă duc pe youtube, tastez. Găsesc. Mă uit. Teoria lui e cât se poate de simplă. Mistăr  Cleese spune că există două stări mari și late ale omului:  open și closed. Starea closed e cea în care suntem noi mai tot timpul: neliniștiți, cu gândul că trebuie să facem curățenie, să-i trimitem mail lu Mitică, să-l sunăm pe Gică, să ne întâlnim cu Costică. Starea open, dimpotrivă,  este cea în care ești detașat și super zen.

Ca să creăm trebuie să fim în starea de open…

Serios? N-aș fi zis….

Ca să ajungem în starea de open…

Hai, bagă, că mă mistuie focurile creației…

avem nevoie de două coordonate: spațiu și timp. Prima: spațiul.  Trebuie să ne creăm o oază, un fel de loc în care să nu putem fi deranjați sau întrerupți de la chestiile cotidiene.

-Să-mi creez o oază. Specialitatea mea. Cu asta îmi ocup timpul. Mai departe.

…a doua coordonată este timpul. Trebuie să ne stabilim un interval clar între ce ore să fim creativi. Nu cinci ore ca nesătulii, puțin și  eficient. O oră, o oră și-un sfert, maxim.

-Doar o oră în care să fiu creativă? Mamă, păi n-am ce face..

…Și asta e tot.

Băi, ești nebun? Doar o oază și-o oră pe zi era tot ce aveai nevoie ca să fii următorul Fleming? Păi dacă-i așa,  acum mă apuc. Mă uit la ceas. 22: 28. Perfect. Până la 23 30 rup.

Îmi pregătesc oaza, închid telefonul, mă așez tacticos pe canapeaua mea de catifea galben muștar și aștept să mă lovească creativitatea. Mă lovea din părți.

Inspirația vine de unde te aștepți mai puțin, îl aud pe Emanuel. Juxtapunerile, alea sunt cheia. Bagă asociații libere. Asociații, asociații, dar ce asociații? Între ce și ce? Evident, Emanuel nu-mi răspunde. Încep și fac psihanaliza fiecărui obiect în parte. Oare ce-ar spune canapeaua dacă ar putea să vorbească? Dar aspiratorul? Păpușa Minnie. Ia vezi ce se ascunde în spatele măștii de păpușă. Stau și-o fixez  de parc-ar fi un tablou de Bruegel, iar eu un critic care trebuie să decripteze semnificația mistică din spatele ei. Nu are cum să fie un simplu șoricel îmbrăcat în rochiță cu buline, cu siguranță  că poate fi ceva mai mult… Îmi mângâi bărbia cu un aer de filozof grec, încercând să pătrund taina care se află în spatele acestei  aparente banalități.

Pula. Minnie se uita la mine cu un aer super sictirit: Are you serious? I m just a fuckin doll.

Era clar. Atinsesem apogeul. Mai creativă nici că se putea. Îmi aprind o țigară și brusc îmi vin ideile: că trebuie să-i trimit mail lui Mitică, să-l sun pe Gică, să mă întâlnesc cu Costică…

 

Leave a Reply

